Globus

Bostadsanpassning och bidrag

BBR – TILLGÄNGLIGHETSKRAV I OFFENTLIG MILJÖ

  • Om Globus
    • Globus Direkt
    • Gröna Globus
    • Tillgänglighet i ditt hem
    • Tillgänglighet på ditt företag
    • Bostadsanpassning och bidrag
    • Videos
    • Broschyrer
    • Personuppgifter – Integritetspolicy
    • Nyheter
  • Produkter
    • Hissar
      • Stoltrapphiss
        • Svängd trapp
          • Globus Pallas
          • Globus Merkurius X
          • Globus Merkurius 160
          • Globus Leo 160
          • Globus Leo Extra (utomhus)
        • Rak trapp
          • Globus Lupus 160
          • Globus Lupus
        • Poolhiss
          • Globus Dione
      • Plattformstrapphiss
        • Svängd trapp
          • Globus Titan
          • Globus Saturnus
        • Rak trapp
          • Globus Orion X
          • Globus Vega
          • Globus Cetus TR1
          • Globus Cetus TR1(H)
      • Vertikalhissar
        • A-hiss
          • Aritco Villahissar
          • Aritco PublicLift Access
          • Globus Auriga
          • Globus Auriga – Std
          • Globus Indus
          • Globus Pavo
        • B-hiss
          • Globus Triton
          • Globus Eros
      • Varuhissar
        • A-hiss
          • Globus Indus
          • Globus Pavo
        • Lyftbord
          • Globus Helix XL
        • Småvaruhiss
          • Globus Hercules
        • Trappgodshiss
          • Globus Cetus TR1
          • Globus Cetus TR1(H)
      • Lyftplattform, Vertikala lyft upp till 1500 mm.
        • FlexStep
        • EasyLift
        • Globus Capella – 1000 & 1500
        • HDN
        • Globus Miranda
      • Gömda hissar och ramper
        • FlexStep
        • HDN
    • Mobilt lyftbord
      • Globus Crux EXTRA
    • StairTrainer
    • Täckplåtar & tröskelramp
    • Stödhandtag & hörnskydd
    • Fribärande Modulramp
    • Dörrautomatik
    • Tillgänglighet i ditt hem
    • Tillgänglighet på ditt företag
  • Begagnade hissar
  • Miljöexempel
    • Butiker
    • Flerbostadshus
    • Industri & Kontor
    • Kyrkor & Församlingshem
    • Privatbostäder
    • Restauranger
    • Skolor & Daghem
    • Vårdinrättningar
    • Äventyrshus
    • Parkeringshus
    • Beställning
  • Hissförfrågan
    • Inomhus
    • Utomhus
  • Service
    • Serviceprogram
    • Felanmälan
    • Egen felsökning
    • Own Troubleshooting
    • Service- och besiktningskrav
    • Garantipolicy
  • Lediga Tjänster
    • Verkstadspersonal / servicetekniker sökes till Globus TT AB
  • Kontakt
  • Webbutik
    • Alla produkter
    • Tröskelramp 1000 mm
    • Tröskelramp 2500 mm
    • Täckplåt 1000 mm
    • Täckplåt 2500 mm
    • Portabla ramper (Flexiplåten)
    • Gummiramp
    • Hörnskydd
    • Stödhandtag
    • Varukorg
    • Kassa
Du är här: Hem / Service / Egen felsökning

Egen felsökning

Det är kundens ansvar att handbok, eventuella nycklar, nödsänkning/nödöppningsverktyg finns på plats vid hissen, såväl för egen del som för teknisk personal vid en felsökning/ evakuering (det överlämnades till kund/brukare av hissmontören vid montaget av hissen).

Slå upp avsnittet med felsökning alt. evakuering i handboken och följ instruktionen för detta. Varje handbok ska ha ett avsnitt som beskriver hur man evakuerar personer ur hissen samt ev. fäller ihop den för att den inte ska stå i vägen.

A-Hiss (vertikalt lyftande hiss med schakt)

  • Är nödstopp intryckt
  • Är huvudströmbrytaren påslagen
  • Är nyckelbrytare påslagen
  • Är klämskydd påverkat
  • Är dörrar stängda, om inte stäng dörrarna
  • Om hiss gått endast ca 100 mm från stannplan så är det dörrlås som ej gått i lås. Åtgärdas genom att skaka på dörrarna så att låset går i lås.
  • Läs felsökningsanvisning för brukaren i handboken som levererades vid montage.
  • Om hissen fortfarande inte fungerar efter ovanstående genomgång – kontakta Globus

 

B-Hiss (vertikalt lyftande hiss utan schakt)

  • Är nödstopp intryckt
  • Är huvudströmbrytaren påslagen
  • Är nyckelbrytare påslagen
  • Är dörrarna stängda, om inte stäng dörrarna
  • Om hiss gått endast ca 100 mm från stannplan så är det dörrlås som ej gått i lås. Åtgärdas genom att skaka på dörrarna så att låset går i lås. Eller så kan dörrlåsen frusit. Tina upp låset/spraya på tunnflytande vattenavstötande fett.
  • Om hiss endast går uppåt men ej nedåt så har klämskyddsplattan under plattformen troligen frusit eller fastnat i intryckt läge.
  • Om hissen ej går ned ordentligt i botten så är det troligen is, snö eller skräp under hissen.
  • Läs felsökningsanvisning för brukaren i handboken som levererades vid montage.
  • Slå av huvudströmbrytaren på hissen i 30 sekunder och slå sedan på den igen. Testa om hissen fungerar.
  • Om hissen fortfarande inte fungerar efter ovanstående genomgång – kontakta Globus

 

Stolshiss (hissen skall alltid stå parkerad på laddstationen när den inte används)

  • Står hissen på en laddstation? Om inte, kör den till en laddstation och låt ladda i 24 timmar.
  • Är nödstopp intryckt
  • Är huvudströmbrytaren påslagen
  • Är nyckelbrytare påslagen
  • Är stolsvridning i rätt läge
  • Är klämskyddet påverkat
  • Är fällbar skena i hissens nedre ände i sitt rätta läge
  • Kontrollera batteriernas skick i eventuella fjärrkontroller. Byt vid behov. (Se instruktion i handboken)
  • Om hissen är orkeslös, försök att köra ner hissen till närmaste laddstation och ladda minst 24 timmar.
  • Läs felsökningsanvisning för brukaren i handboken som levererades vid montage.
  • Slå av huvudströmbrytaren på hissen i 30 sekunder och slå sedan på den igen. Testa om hissen fungerar.
  • Om hissen fortfarande inte fungerar efter ovanstående genomgång – kontakta Globus

 

Rullstolshiss (hissen skall altid stå parkerad på laddstationen när den inte används)

  • Är nödstopp intryckt
  • Är huvudströmbrytaren påslagen
  • Är nyckelbrytare påslagen
  • Är klämskydd påverkat
  • Är bommar nedfällda (testa genom att trycka lite lätt på armarna)
  • Är klaffarna uppfällda
  • Kontrollera batteriernas skick i eventuella fjärrkontroller. Byt vid behov. (Se instruktion i handboken)
  • Om hissen är orkeslös försök att köra den till en laddstation och ladda minst 24 timmar.
  • Läs felsökningsanvisning för brukaren i handboken som levererades vid montage.
  • Slå av huvudströmbrytaren på hissen i 30 sekunder och slå sedan på den igen. Testa om hissen fungerar.
  • Om hissen fortfarande inte fungerar efter ovanstående genomgång – kontakta Globus

Inställelsetid 2 timmar

I vår långsiktiga utbyggnad av Globus Serviceprogram ingår vår rikstäckande serviceorganisation. Vår egen serviceorganisation kompletteras av externa servicepartner då de geografiska förutsättningarna ger för lång inställelsetid. Vi kan härigenom erbjuda service från Kiruna i norr till Ystad i söder med representation på 100 platser.

bil

Teckna serviceavtal med oss – vi servar alla fabrikat av specialhissar!

Läs mer om service här!

Intresserad av att få hjälp att hitta rätt lösning för dig?

Kontakta oss

Globus TT AB
Svalstavägen 1
611 50 Nyköping

Telefon: 0155–20 55 00
E-post: info@globustt.se

Köp- & leveransvillkor

Personuppgiftspolicy
Cookiepolicy
Rättsligt meddelande

Följ oss på sociala medier

  • Facebook
  • LinkedIn

Alla rättigheter förbehållna
Copyright © 2015 GLOBUS TT AB

Copyright © 2025 · Executive Pro Theme på Genesis Framework · WordPress · Logga in