Service- och besiktningskrav
Både service och besiktning av hissar måste göras enligt krav från Boverket. Kraven hittar du i Boverkets Författningssamling 2012:11 H18 Kapitel 4, 1 §. Ordet bör i föreskrifterna motsvarar skall-krav i myndighetssvenska.
Kravet på service innebär också att till exempel full dokumentation över service och reparationer på hissen skall kunna lämnas utan dröjsmål om det skulle hända en olycka eller tillbud.
Att utföra regelbunden service är viktigt för att kontrollera säkerhet, smörjning, förslitning m.m. Besiktning av hissen skall göras av ett av Swedac ackrediterat besiktningsföretag.
Globus har arbetat med service lika länge som vi har tillverkat hissar, i mer än 25 år. Vårt program är omfattande och vi utför alla former av service. Serviceprogrammet har inga begränsningar, det kan utvecklas efter era specifika behov. Tecknar du ett serviceavtal med Globus ser vi till att din hiss alltid är servad, dokumenterad och besiktad enligt Boverkets krav.
Godkänt elinstallationsföretag
Riksdagen har tagit ett beslut om en ny elsäkerhetslag som träder i kraft den 1 juli 2017. Globus TT AB uppfyller den nya elsäkerhetslagen och finns nu i Elsäkerhetsverkets företagsregister som godkänt elinstallationsföretag.
Ladda hem PDF (Utdrag ur boverkets författningssamling)
Ladda hem PDF (BFS 2012:11 H18)
Ladda hem PDF (Globus Direkt)
Ladda hem PDF (Minsta avstånd från vägg)