Globus

Bostadsanpassning och bidrag

BBR – TILLGÄNGLIGHETSKRAV I OFFENTLIG MILJÖ

  • Om Globus
    • Globus Direkt
    • Gröna Globus
    • Tillgänglighet i ditt hem
    • Tillgänglighet på ditt företag
    • Bostadsanpassning och bidrag
    • Videos
    • Broschyrer
    • Personuppgifter – Integritetspolicy
    • Nyheter
  • Produkter
    • Hissar
      • Stoltrapphiss
        • Svängd trapp
          • Globus Pallas
          • Globus Merkurius X
          • Globus Merkurius 160
          • Globus Leo 160
          • Globus Leo Extra (utomhus)
        • Rak trapp
          • Globus Lupus 160
          • Globus Lupus
        • Poolhiss
          • Globus Dione
      • Plattformstrapphiss
        • Svängd trapp
          • Globus Titan
          • Globus Saturnus
        • Rak trapp
          • Globus Orion X
          • Globus Vega
          • Globus Cetus TR1
          • Globus Cetus TR1(H)
      • Vertikalhissar
        • A-hiss
          • Aritco Villahissar
          • Aritco PublicLift Access
          • Globus Auriga
          • Globus Auriga – Std
          • Globus Indus
          • Globus Pavo
        • B-hiss
          • Globus Triton
          • Globus Eros
      • Varuhissar
        • A-hiss
          • Globus Indus
          • Globus Pavo
        • Lyftbord
          • Globus Helix XL
        • Småvaruhiss
          • Globus Hercules
        • Trappgodshiss
          • Globus Cetus TR1
          • Globus Cetus TR1(H)
      • Lyftplattform, Vertikala lyft upp till 1500 mm.
        • FlexStep
        • EasyLift
        • Globus Capella – 1000 & 1500
        • HDN
        • Globus Miranda
      • Gömda hissar och ramper
        • FlexStep
        • HDN
    • Mobilt lyftbord
      • Globus Crux EXTRA
    • StairTrainer
    • Täckplåtar & tröskelramp
    • Stödhandtag & hörnskydd
    • Fribärande Modulramp
    • Dörrautomatik
    • Tillgänglighet i ditt hem
    • Tillgänglighet på ditt företag
  • Begagnade hissar
  • Miljöexempel
    • Butiker
    • Flerbostadshus
    • Industri & Kontor
    • Kyrkor & Församlingshem
    • Privatbostäder
    • Restauranger
    • Skolor & Daghem
    • Vårdinrättningar
    • Äventyrshus
    • Parkeringshus
    • Beställning
  • Hissförfrågan
    • Inomhus
    • Utomhus
  • Service
    • Serviceprogram
    • Felanmälan
    • Egen felsökning
    • Own Troubleshooting
    • Service- och besiktningskrav
    • Garantipolicy
  • Lediga Tjänster
    • Servicetekniker / hissmontör sökes till Globus TT AB
  • Kontakt
  • Webbutik
    • Alla produkter
    • Tröskelramp 1000 mm
    • Tröskelramp 2500 mm
    • Täckplåt 1000 mm
    • Täckplåt 2500 mm
    • Portabla ramper (Flexiplåten)
    • Gummiramp
    • Hörnskydd
    • Stödhandtag
    • Varukorg
    • Kassa
Du är här: Hem / Nyheter / Om kommunen sager nej – Hur överklagar man ett beslut om bostadsanpassning?

15 maj, 2025 By SEO AI

Om kommunen sager nej – Hur överklagar man ett beslut om bostadsanpassning?

Att få ett avslag på ansökan om bostadsanpassningsbidrag kan vara frustrerande, men du har rätt att överklaga beslutet. Processen följer förvaltningsrättens regler och börjar med att du skriftligen meddelar kommunen att du bestrider beslutet. För en framgångsrik överklagan krävs tydliga argument, medicinska underlag och beskrivning av hur anpassningen skulle förbättra din boendesituation. Nedan guidar vi dig genom alla steg i överklagandeprocessen.

Vad är bostadsanpassningsbidrag och vem kan ansöka?

Bostadsanpassningsbidrag är ett kommunalt stöd som gör det möjligt för personer med funktionsnedsättningar att anpassa sin bostad för ökad självständighet. Bidraget regleras i bostadsanpassningslagen och kan sökas av personer med permanenta funktionsnedsättningar oavsett ålder. Vanliga anpassningar som omfattas inkluderar installation av ramper, bredare dörröppningar, specialanpassade badrum, trapphissar och plattformshissar för ökad tillgänglighet.

För att vara berättigad till bidraget måste anpassningen vara nödvändig för att bostaden ska vara funktionell för den sökande. Behovet ska styrkas med intyg från exempelvis läkare, arbetsterapeut eller annan medicinsk expertis.

Varför avslår kommunen ansökningar om bostadsanpassning?

Det finns flera vanliga orsaker till att kommuner avslår ansökningar om bostadsanpassningsbidrag. Otillräcklig medicinsk dokumentation är en vanlig anledning – kommunen kan bedöma att det saknas tillräckliga bevis för att anpassningen är nödvändig utifrån ditt medicinska tillstånd. I andra fall kan kommunen hänvisa till att det finns alternativa lösningar som är mindre kostsamma eller mer lämpliga.

Ytterligare orsaker inkluderar att kostnaden bedöms som orimlig i förhållande till nyttan, eller att fastighetsägaren inte lämnat nödvändigt medgivande för åtgärderna. Ibland avslås även ansökningar om kommunen anser att anpassningen avser normalt bostadsunderhåll eller standardhöjning snarare än nödvändig anpassning.

Hur skriver man en formellt korrekt överklagan?

En formellt korrekt överklagan bör vara skriftlig och innehålla tydliga uppgifter om vilket beslut som överklagas och hur du vill att beslutet ska ändras. Inkludera ditt namn, personnummer, adress och kontaktuppgifter. Precisera dina argument och förklara varför du anser att kommunens beslut är felaktigt.

Bifoga relevanta dokument som stödjer din överklagan, exempelvis kompletterande medicinska intyg, expertutlåtanden eller andra handlingar som stärker ditt behov av bostadsanpassningen. För bästa resultat, formulera överklagandet sakligt och basera dina argument på konkreta fakta snarare än känslor.

Inom vilken tidsfrist måste man överklaga ett beslut?

Överklagan måste vanligtvis inkomma till kommunen inom tre veckor från den dag du tog del av beslutet. Tidsfristen beräknas från delgivningsdagen, det vill säga från det datum du faktiskt mottog beslutet, inte från beslutsdatumet.

Om du missar tidsfristen förlorar du normalt möjligheten att överklaga beslutet. I särskilda fall kan det finnas möjlighet till förlängning eller återställande av försutten tid, men detta kräver särskilda skäl som sjukdom eller andra omständigheter som gjort det omöjligt att överklaga i tid.

Vad händer efter att överklagan har skickats in?

När kommunen mottagit din överklagan gör de först en omprövning av det ursprungliga beslutet. Om kommunen inte ändrar sitt beslut skickas ärendet vidare till förvaltningsrätten. Detta ska ske utan dröjsmål, vanligtvis inom en vecka.

Förvaltningsrätten kan begära kompletteringar från både dig och kommunen. Handläggningstiden varierar men kan ta flera månader. Under tiden fortsätter det ursprungliga beslutet att gälla tills förvaltningsrätten meddelat sin dom.

Vilka rättigheter har du under överklagandeprocessen?

Som klagande har du rätt till insyn i alla handlingar som rör ditt ärende. Du har också rätt att komplettera din överklagan med ytterligare information eller dokumentation om det framkommer nya uppgifter. Vid behov kan du få tillgång till tolk eller annat stöd för att kunna tillvarata din rätt.

I vissa fall kan du även ansöka om rättshjälp om du behöver juridiskt stöd. Kontakta gärna Globus TT om du behöver expertråd kring tillgänglighetslösningar som kan stärka din överklagan genom tekniskt underlag om lämpliga anpassningar.

Din handlingsplan för bostadsanpassningsärenden

För att maximera dina chanser att få ett positivt beslut, dokumentera noggrant alla aspekter av ditt behov. Kontakta sakkunniga som arbetsterapeuter för professionell bedömning och säkerställ att dina medicinska intyg är detaljerade och tydligt kopplade till dina specifika behov.

Var proaktiv genom att samla all relevant information innan du påbörjar ansökningsprocessen. Om du behöver rådgivning kring tekniska lösningar för tillgänglighet och anpassningar, erbjuder Globus TT professionell vägledning. Med rätt stöd och kunskap om överklagandeprocessen ökar dina möjligheter att få det bidrag för bostadsanpassning som du har rätt till.

Arkiverad under: Nyheter

Inställelsetid 2 timmar

I vår långsiktiga utbyggnad av Globus Serviceprogram ingår vår rikstäckande serviceorganisation. Vår egen serviceorganisation kompletteras av externa servicepartner då de geografiska förutsättningarna ger för lång inställelsetid. Vi kan härigenom erbjuda service från Kiruna i norr till Ystad i söder med representation på 100 platser.

bil

Teckna serviceavtal med oss – vi servar alla fabrikat av specialhissar!

Läs mer om service här!

Intresserad av att få hjälp att hitta rätt lösning för dig?

Kontakta oss

Globus TT AB
Svalstavägen 1
611 50 Nyköping

Telefon: 0155–20 55 00
E-post: info@globustt.se

Köp- & leveransvillkor

Personuppgiftspolicy
Cookiepolicy
Rättsligt meddelande

Följ oss på sociala medier

  • Facebook
  • LinkedIn

Alla rättigheter förbehållna
Copyright © 2015 GLOBUS TT AB

Copyright © 2025 · Executive Pro Theme på Genesis Framework · WordPress · Logga in